اولین سخنرانی اردوغان پس از آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه

پنج شنبه،۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۴:۳۰
تهدید اروپا، انتقاد از عربستان و اسد محورهای اولین سخنرانی

57938564.jpg

گروه بین الملل- رئیس جمهوری ترکیه در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات این کشور علیه کردهای شمال سوریه از خنثی شدن بیش از ۱۶ هزار "تروریست" در داخل و بیرون مرزهای این کشور خبر داد.

به گزارش پیام ایران ،  به نقل از شبکه خبری روسیا الیوم، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه امروز (پنج‌شنبه) در اولین سخنرانی پس از آغاز عملیات "چشمه صلح" علیه کردهای شمال سوریه اظهار کرد: با چالش‌های بسیاری روبه‌رو بودیم و با وجود برنامه‌هایی که علیه ما طراحی شده بودند، موانع بسیاری را پشت سر گذاشتیم.

اردوغان با اشاره به اینکه عملیات چشمه صلح برای پاکسازی شرق فرات از وجود "تروریست‌ها" آغاز شد گفت: بیش از ۱۶ هزار "تروریست‌" را در داخل و بیرون مرزهایمان خنثی کرده‌ایم.

اردوغان در پاسخ به انتقادات عربستان علیه ترکیه گفت: عربستان باید به خودش در آینه نگاهی بیندازد و پس از کشتن ده‌ها هزار غیرنظامی در یمن، در موضعگیری‌های خود درباره کشورمان تجدیدنظر کند.

وی مدعی شد: هدف از عملیات شمال شرق سوریه مشارکت در حفظ تمامیت ارضی این کشور است. مشکل ما با کردها نبوده بلکه با تشکل‌های "تروریستی" است ما با برادران کردمان هیچ مشکلی نداریم.

او با اشاره به اظهارات مقامات مصری در مخالفت با عملیات ترکیه در شمال سوریه گفت، مسؤولان مصری از برقراری دموکراسی در کشور خود ناتوان هستند، سیسی هیچ‌گونه تاثیری بر سیاست‌های ما ندارد و ما این عملیات را به خاطر مردم سوریه کلید زدیم.

اردوغان بدون اشاره به دخالت‌های خود در سوریه و حمایت‌های کشورش از مخالفان سوری و نیز اقداماتش در راستای دامن زدن به اختلافات در سوریه، تلاش کرد بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را مسؤول بحران در این کشور جلوه دهد و ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه را توجیه کند.

اردوغان با تاکید بر اینکه ترکیه از پایبندترین کشورها به قوانین پیمان ناتو است، گفت: اگر اتحادیه اروپا همچنان عملیات ما را استعمار یا اشغالگری بخواند، تمام پناهجویان (سوری) را نزد آنها خواهیم فرستاد.

او خطاب به مسؤولان اروپا مدعی شد: عملیات ما استعمارگرانه نیست، اگر بخواهید می‌توانیم درها را باز کنیم و پناهجویان را برای شما بفرستیم. شما آنگونه که تعهد داده بودید کمک‌ها را نفرستادید و فقط تنها دروغ تحویل ما دادید. ما در حفظ جان مردم سوریه مشارکت کردیم و میزبان حدود چهار میلیون سوری هستیم. آیا کشورهای اروپایی همانند ما میزبان سوری‌ها بوده‌اند؟ هدف از عملیات ما پایان دادن به " گذرگاه تروریستی" موجود در مرزهایمان است.

رئیس‌جمهوری ترکیه خاطرنشان کرد: تمامی کشورهای عضو ناتو به ویژه آمریکا ماده پنج مبنی بر لزوم کمک‌رسانی به ترکیه را می‌دانند. ما به عملیات‌ نظامی‌مان ادامه می‌دهیم و این منطقه را پاکسازی خواهیم کرد.

وی مدعی شد: عملیات نظامی ما در سوریه منجر به کشته شدن ۱۰۹ عنصر کرد شده است.

عملیات "چشمه صلح" روز گذشته آغاز شد و نیروهای هوایی و زمینی ترکیه پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق کرد را هدف گرفتند.

انتهای پیام/

منبع: ایسنا

کد خبر: 8737