اینترنت ۳۰۰ درصد گران شده نه ۳۰ درصد

يکشنبه،۱۰ دي ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۱
اینترنت ۳ برابر گران شده نه ۳۰ درصد

کروه اقتصادی - در حالی که در بسیاری از کشورها برای توسعه بیشتر، اینترنت رایگان در اختیار مردم قرار می گیرد، در ایران افزایش بالای قیمت اینترنت همه را شوکه کرد.

به گزارش پیام ایران، در نامه درخواست صددرصدی افزایش تعرفه اینترنت به رئیس‌جمهور آمده بود که عمده درآمد اپراتور از مشترکان پرمصرف است که هیچ گونه حساسیتی درخصوص افزایش تعرفه آن هم به میزان حتی دو برابری ندارند. این در حالی است که حتی مشترکان عادی و نه پرمصرف، به‌مدد فیلترینگ چند برابر هزینه اعلام‌شده و هزینه تمام‌شده و در واقع سه‌برابر هزینه اعلام شده است.

میانگین قیمت وی‌پی‌ان یک‌ماهه نامحدود یک کاربره ۱۳۰ تا ۱۷۰ هزار تومان است. هزینه بسته اینترنت ۳۵ گیگی از ۹۹ هزار تومان با ۱۰۲ درصد افزایش قیمت نیز به ۲۰۰ هزار تومان تبدیل شده است. جمع هزینه پرداخت شده برای یک‌ماه اینترنت ۳۳۰ تا ۳۷۰ هزار تومان خواهد شد.

۷ دی‌ماه اعلام شد که وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه اینترنت به میزان ۳۴ درصد موافقت کرده است. تا به آن روز ظاهرا خبر‌ها حاکی از این بود که طبق توافقات صورت‌گرفته، وزارت ارتباطات با افزایش تعرفه به میزان ۳۴درصد یعنی زیر نرخ تعرفه موافقت شده است.

اما در نهایت صبح‌جمعه اعلام شد که وزارت ارتباطات و سازمان رگولاتوری با افزایش حدود ۳۰ درصدی تعرفه اینترنت موافقت کرده است. از یکی، دوساعت پیش از اعلام این خبر، افزایش قیمت‌ها در کد‌های خرید و اپلیکیشن‌های خرید اینترنت اپراتور‌ها اعمال شد و البته این اعمال درحالی‌که بود که علی‌رغم اعلام حدود ۳۰ درصدی تعرفه‌های اینترنت، اما پایین‌ترین درصد افزوده‌شده بر قیمت تعرفه‌های اینترنت ۳۳ درصدی و بالاترین نیز ۱۵۲ درصدی بود.»

برای مثال اپراتور همراه اول بسته ۵۰ گیگ بلندمدت را که ۱۱۹ هزار تومان ارائه می‌داد با افزایش ۱۵۶ درصدی، قیمت این بسته به ۳۰۰ هزار تومان تبدیل شده یا اپراتور ایرانسل پیش از افزایش تعرفه‌ها، بسته ۱۰ گیگی را ۳۶ هزار تومان برای مصرف‌کننده ارائه می‌داد و یکباره با افزایش ۱۱۱ درصدی، قیمت این بسته به ۷۶ هزار تومان رسیده است.

اکثر تخلف‌ها اپراتور‌ها در افزایش قیمت‌ها و عدم رعایت ۳۳ درصد افزایش قیمت، در بسته‌های با حجم بالا و معمولا پرمصرف است. کسی که مصرف‌کننده همیشگی اینترنت باشد معمولا حجم‌هایی مانند پنج تا ۱۰ گیگ خریداری نمی‌کند؛ چراکه مدت زمان مصرف چنین حجم‌هایی عمدتا کم است و در مدت زمان کم، حجم بالا مصرف می‌کنند. از این رو اکثر افزایش‌های میلی و تقریبا غیرقانونی اپراتور‌ها برای بسته‌های پر حجم است، مثلا همراه اول بسته ۱۸ گیگی دوماهه را به ۱۸ گیگ چهارماهه تبدیل کرده است. قیمت این حجم از ۶۲ هزار تومان به ۱۱ هزار تومان تبدیل شده است، یعنی یک افزایش ۹۰ درصدی. البته ناگفته نماند که در این بین، حجم‌های پایین نیز افزایش ۳۳ درصدی داشته‌اند، مثلا بسته اینترنتی شش گیگی که ۲۳ هزار تومان بود، با افزایش ۳۳ درصدی به ۳۱ هزار تومان تبدیل شده است.‌ای کاش با مردم صداقت داشته باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 15221