دیوان عدالت مجوز واردات خودروی اعضای تیم ملی را لغو کرد

سه شنبه،۲۸ آذر ۱۴۰۲ - ۱۸:۲۰
دیوان عدالت مجوز واردات خودروی اعضای تیم ملی را لغو کرد

گروه ورزشی - زیان میلیاردی ملی‌پوشان پیامد یک مصاحبه جنجالی بود.

به گزارش پیام ایران،‌مصاحبه محمدحسین کنعانی‌زادگان برای خودش و بازیکنان تیم ملی گران تمام شد. بخشی از مصاحبه مدافع ملی‌پوش پرسپولیس که قیمت خودروی واردشده‌اش را به شوخی 100 میلیارد تومان عنوان کرد در شبکه‌های اجتماعی بازتاب زیادی داشت و با اعتراض ورزشکاران رشته‌های دیگر روبه‌رو شد. پیامد این جنجال حکم دیروز دیوان عدالت اداری بود که این مجوز را لغو کرد.
اولین بار مجوز واردات خودروی لوکس خارجی بعد از جام جهانی 1998 به ملی‌پوشان اعطا شد. در آن سال تیم ملی بعد از 20 سال توانست به جام جهانی صعود کند و «حماسه ملبورن» به نقطه عطفی در ورزش کشور تبدیل شد. بعد از آن موفقیت تاریخی این مجوز به رویه‌ای تبدیل شد که ملی‌پوشان بعد از هر صعود به جام جهانی طلب می‌کردند.
این بار هم بعد از برد مقابل عراق و صعود به جام جهانی 2022 پاداش یادشده به شکل یک قول شفاهی به ملی‌پوشان داده شد. این موضوع بعد از آن وارد چرخه اداری شد و در بازگشت از جام جهانی نام تعداد دیگری از ملی‌پوشان که در اردوهای مختلف حضور داشتند به فهرست ارسالی به وزارت صمت اضافه شد.
31 خرداد ماه خبر رسید که خودروی 5 ملی‌پوش وارد گمرک بوشهر شده و نوع خودروهای وارداتی هم اعلام شد. طبق این گزارش پیام نیازمند، علی قلی‌زاده و احمد نوراللهی پورشه ماکان، مهدی ترابی یک مازراتی و سردار آزمون هم رنجروور ولار وارد کردند.

اعتراض کشتی‌گیران

آن روزها هیچ اعتراضی به این مجوز نبود تا اینکه مصاحبه ویدیویی کنعانی‌زادگان منتشر شد. او درباره قیمت مرسدس بنزی که با آن به باشگاه پرسپولیس رفته بود، گفت: «آن خودرو گذر موقت بود، ولی یک خودروی رنجروور که مجوز دادند وارد کردیم که 100 میلیارد تومان می‌ارزد.» جدی‌ترین اعتراض از سمت امیرمحمد یزدانی، کشتی‌گیر ملی‌پوش بود که در استوری اینستاگرامش نوشت: «خوبه‌ها! ببازی جایزه بگیری. در جایی از کره خاکی هستیم که عدالت فقط یه واژه است و معنای خاصی نداره.» امیرحسین زارع، کامران قاسمپور و یونس امامی سه کشتی‌گیر دیگری بودند که به تبعیت از یزدانی به این موضوع اعتراض کردند.
این شروع مشاجرات بعضاً تندی بود که بین ورزشکاران سایر رشته‌ها و بازیکنان و پیشکسوتان فوتبال از جمله جواد کاظمیان در گرفت. آنها معتقد بودند چرا باید به تیمی که 6 گل از انگلیس خورده و نتوانسته از مرحله گروهی صعود کند، چنین مجوزی تعلق بگیرد؟ در نهایت این درگیری‌های لفظی با پادرمیانی به پایان رسید، ولی برای ملی‌پوشان به قیمت لغو این مجوز تمام شد که سود بالایی برای آنها داشت.

لغو مجوز از سوی دیوان عدالت اداری

خبرگزاری میزان دیروز درباره لغو این مجوز نوشت: «هیأت عمومی دیوان عدالت اداری به بررسی مصوبه هیأت وزیران در مورد واردات خودرو توسط بازیکنان تیم ملی و کادر فنی فوتبال پرداخت. در این جلسه قضات عضو این هیأت با استناد به بند نهم از اصل سوم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در حوزه رفع تبعیضات ناروا و ایجاد امکانات عادلانه برای همه در تمام زمینه‌های مادی و معنوی که از وظایف دولت جمهوری اسلامی ایران است، اختصاص مجوز واردات یک دستگاه خودروی سواری به هر کدام از بازیکنان تیم ملی فوتبال و کادر فنی را مصداق تبعیض ناروا دانست.»
در این حکم به هفت مورد برای لغو این مجوز اشاره شده که به این شرح است: «مصوبه مصداق تبعیض ناروا و خلاف اصل سوم قانون اساسی است»، «عدم رعایت شرایط ماده 4 قانون ساماندهی صنعت خودرو»، «عدم رعایت شرط ماده 17 قانون صادرات و واردات»، «عدم رعایت شرایط ماده 5 آیین‌نامه اجرایی قانون مقررات صادرات و واردات و ماده ۴۰ قانون امور گمرکی»، «عدم شمول معافیت گمرکی در ماده ۱۱۹ قانون امور گمرکی و سایر قوانین بر خودروی سواری خارجی»، «عدم شمول شرایط ماده ۱۳۸ آیین‌نامه اجرایی قانون امور گمرکی بر خودروی خارجی»، «وضع این مصوبه خارج از اختیار هیأت وزیران بوده است».
همچنین طبق این حکم، «بازیکنان و کادر فنی تیم ملی فوتبال که پیش از این اقدام به واردات خودرو کردند نیز مشمول رأی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری می‌شوند».

انتهای پیام/

کد خبر: 15215