طالبان در چابهار سرمایه‌گذاری کرد

سه شنبه،۰۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۰:۱۸
طالبان در چابهار سرمایه‌گذاری کرد

گروه اقتصادی -هیات تجاری طالبان سرمایه گذاری سرمایه گذاری ۳۵ میلیون دلاری در ایران را آغاز کرد.

به گزارش پیام ایران به نقل از آرمان ملی، سفیر ایران در افغانستان، گفت: هم اکنون چین هم تمایل به سرمایه‌گذاری در ترانزیت از منطقه چابهار را دارد و هم اکنون مذاکراتی با حضور افغانستان در حال انجام است که این مسیر ترانزیتی از افغانستان به چین برسد.

سفیر جمهوری اسلامی ایران در افغانستان گفت: هیات تجاری و اقتصادی افغانستان در سفر به چابهار سرمایه گذاری ۳۵ میلیون دلاری در زمینه اجرای پروژه تجاری، مسکونی و اداری را آغاز کرد.

 حسن کاظمی قمی روز یکشنبه در حاشیه سفر به چابهار اظهار کرد: همچنین هیات تجاری و سیاسی افغانستان مذاکره برای ایجاد یک کریدور پایدار از مسیر منطقه آزاد چابهار با همکاری ایران و چین را نیز آغاز کرده است.

وی بیان کرد: این هیات به ریاست نماینده وزارت صنعت و تجارت کشور افغانستان متشکل از نمایندگان معاونت اقتصادی نخست‌وزیر، وزارت ترانسپورت و هوانوردی، وزارت خارجه، وزارت دارایی و بخش خصوصی به منطقه آزاد چابهار جهت بازدید و بررسی راه‌های افزایش تعاملات ۲ کشور امروز به چابهار سفر کرده است.

سفیر ایران در افغانستان گفت: خیلی خوشحال هستیم که با حضور هیات تجاری افعانستان و فرمانداری، مدیران منطقه آزاد و مسوولان نظامی و انتظامی چابهار، عملیات اجرایی پروژه برج فاخر نیز آغاز شده است.

وی بیان کرد: با تغییر آرایش سیاسی دولت سیزدهم مربع دیپلماسی به سمت توسعه همکاری با کشور‌های همسایه رفت و کشور افغانستان به دلیل موقعیت راهبردی و ژیوپولتیک و ژئوکونومیک و مشترکات فرهنگی و مذهبی برای کشور ما جایگاه ویژه‌ای دارد.

کاظمی قمی با تاکید بر اینکه افغانستان در دوران پسا اشغال آمریکا که برآمده از مقاومت ملت است موقعیت ویژه‌ای برای همکاری فراهم کرده است، افزود: سیاست کشور ایران همواره در حمایت از مردم افغانستان و در یک همکاری جدی در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی امنیتی و سیاسی است و در حال حاضر بیشترین تعامل بین دو ملت و دو دولت در جریان است.

وی با تاکید بر اینکه حضور هیات افغانستان در چابهار فقط محدود به همکاری ترانزیتی نیست، بلکه سنگ بنای یک همکاری است، گفت: هدف از این همکاری بهره مندی از ظرفیت‌های دو کشور است و بحران اوکراین منجر به شکل گیری کریدور‌های جدیدی شده و تصمیم و اراده دو کشور ایجاد یک کریدور پایدار است.

انتهای پیام/

کد خبر: 15249