ثبت ۱۸۴ هزار کودک همسری در ۶ سال اخیر

يکشنبه،۱۸ تير ۱۴۰۲ - ۱۷:۵۵
ثبت ۱۸۴ هزار کودک همسری در ۶ سال اخیر

گروه اجتماعی - بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۶ سال گذشته، حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای زنان کمتر از ۱۵ ساله ثبت شد. حدود ۲۷ هزار مورد کودک‌همسری ثبت‌شده فقط مربوط به سال گذشته است.

به گزارش پیام ایران، بررسی‌ها نشان می‌دهد در ۶ سال گذشته، حدود ۱۸۴ هزار ازدواج برای زنان کمتر از ۱۵ ساله ثبت شد. حدود ۲۷ هزار مورد کودک‌همسری ثبت‌شده فقط مربوط به سال گذشته است.

گزارش جدید مرکز آمار ایران منتشر شد، گزارشی که نشان می‌دهد کودک‌همسری بخشی از بار آمارهای ازدواج در ایران را به دوش می‌کشد.

قانون جوانی جمعیت قرار بود جلوی روند تند کاهش ازدواج و فرزندآوری را بگیرد، اما به گواه آمارها در این امر موفق نبود. پول‌پاشی دولت در این قانون هم چندان جواب نداد؛ قانونی که ۱۲ هزار میلیارد تومان بودجه گرفت.

سال گذشته ۵۲۴ هزار و ۱۳۹ ازدواج در ایران ثبت رسمی شد. از سوی دیگر ۲۰۴ هزار و ۳۰۱ مورد طلاق به ثبت رسید. اما از بار این آمارها چه میزان روی دوش کودکان است؟

پدران و مادران کمتر از ۱۵ ساله

سال گذشته برای مادران و پدران کمتر از ۱۵ ساله به ترتیب ۱۳۹۲ و ۶ ولادت به ثبت رسید. اما طی ۶ ساله گذشته چند کودک صاحب فرزند شدند؟

بنا بر داده‌های مرکز آمار ایران، ۸۵۱۴ ولادت برای مادران زیر ۱۵ سال در ۶ سال گذشته ثبت شد. اگرچه باز هم باید این نکته را یادآور شد که ما نمی‌دانیم بنا بر دسته‌بندی‌های بین‌المللی، چند ولادت برای پدران و مادران ۱۵ تا ۱۸ ساله در ایران ثبت شده‌اند.

کودکانی که طلاق گرفتند

این‌ها تنها عدد نیستند. کودکانه‌هایی است که میان آمارها گم می‌شود. از میان این کودک‌همسری‌ها تعدادی هم به طلاق ختم می‌شود. کودکانی که روانه دفترخانه‌ها می‌شوند و مهر طلاق را در شناسنامه خود ثبت می‌کنند.

بنا بر گزارش مرکز آمار ایران، سال گذشته ۷۷۹ طلاق برای زنان کمتر از ۱۵ ساله به ثبت رسید. ضمن آنکه در ۶ سال گذشته نیز حدود پنج هزار طلاق برای زنان کمتر از ۱۵ سال ثبت شد.

سال گذشته تصمیماتی در سطوح بالای سیاستگذاری‌های گرفته شد که کارشناسان بر این باور بودند فقط دامن زدن به افزایش کودک‌همسری در ایران است. از جمله این موارد می‌توان به تشکیل قرارگاه کوثر اشاره کرد. قرارگاهی که به گفته شهره صادقی، مشاور رئیس سازمان نوسازی مدارس با هدف آماده‌سازی دانش‌آموزان برای نقش همسری و مادری تشکیل شد.

آنطور که صادقی به ایسنا گفت، این کارگروه به همت وزیر آموزش‌وپرورش(وقت) و پیگیری سازمان نوسازی مدارس تشکیل شد.

همچنین می‌توان به شرط ثبت‌نام مادران برای خرید خودرو اشاره کرد. سال گذشته در یازدهمین طرح ویژه مادران برای خودرو، امکان ثبت‌نام برای مادران زیر ۱۸ سال نیز فراهم شد. به این صورت که ایران‌خودرو در آن طرح شرط داشتن گواهینامه برای مادران را حذف کرد.

انتهای پیام/

 

کد خبر: 15098