سارقان موزه دستگیر شدند

شنبه،۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰
سارقان موزه دستگیر شدند

گروه گردشگری - در پاییز سال گذشته  بدلیل غفلتی از سوی کارکنان میراث فرهنگی در حین پلمب مخزن آثار تاریخی موزه ابن سینا ( پور سینا) ، برخی آثار مکشوفه از حفاری‌های غیرمجاز به سرقت رفته بود که در نهایت، فرد خاطی دستگیر و به مقامات قضایی تحویل شد.

به گزارش  پیام ایران ‏، با این حال، خبر این سرقت حدود چند ماه  پس از رخ دادن، رسانه ای شد که انتقاداتی را در پی داشت. اداره میراث فرهنگی استان در پاسخ به سکوت چندماهه گفته، چنین پرونده هایی از حساسیت‌هایی برخوردار است و بدون نظر نهادهای امنیتی و قضایی و پلیسی نمی‌توان چنین خبری را منتشر کرد. به دلیل اینکه این احتمال وجود دارد که فرد خاطی همدست یا همدستانی داشته باشد یا اینکه برای سرقت برنامه یا طراحی خاصی انجام داده باشد.

15 سال از کلنگ‌زنی موزه منطقه‌ای غرب کشور در همدان می‌گذرد اما هنوز به طور کامل آماده بهره‌برداری نشده است. این پروژه در سال 1385 آغاز شد، اما از همان ابتدا با اعتراض فعالان مدنی همراه شد. در آغاز موضوع مکان‌یابی اشتباه موزه که در عرصه تپه تاریخی هگمتانه واقع شده بود، موجب اعتراض آنان شد، اما پس از انجام خاک‌برداری، صخره‌برداری و تخریب بخشی از تپه تاریخی هگمتانه و هزینه میلیاردها تومان اعتبار، این بار موضوع ارتفاع 7 طبقه این موزه با اعتراض فعالان مدنی مواجه شد. این پروژه مخرب و ناقص که سال‌ها در بین تپه هگمتانه و بازار تاریخی همدان خودنمایی می‌کرد، اکنون با همت مسئولان میراث فرهنگی همدان و همچنین با درخواست فعالان مدنی و موافقت مدیرکل وقت موزه‌های سازمان میراث فرهنگی با تعدیل ارتفاع موزه از هفت طبقه به سه طبقه پروژه از سرگرفته شد.

همدان با دارا بودن ده‌ها هزار شی تاریخی نیاز مبرم به یک موزه استاندارد دارد. این روزها شرایط نگهداری آثار به خصوص سنگ‌های موزه هگمتانه موضوع بحث رسانه‌هاست. از سوی دیگر همدان به عنوان کریدور قاچاق اشیای تاریخی شناخته شده و اشیاء بسیاری از سوی نهادهای امنیتی و پلیسی از قاچاقچیان کشف و ضبط شده و در اختیار میراث قرار می‌گیرد. همچنین مطرح شدن ثبت جهانی هگمتانه نیز این نیاز را دو چندان می‌کند.

با توجه به این موضوع و همچنین عدم وجود موزه استاندارد برای نگه‌داری اشیاء تاریخی، شاهد سرقت مخزن اشیاء تاریخی در محوطه آرامگاه بوعلی که محل نگه‌ داری اشیاء و آثار تاریخی در دوره‌های مختلف است، در پاییز سال گذشته و در فرصت تعطیلات کرونایی از سوی یکی از کارکنان اداره اشیاء بدلی بودیم که این موضوع در سایه سکوت خبری به تازگی بعد از گذشت چند ماه نیز منتشر شده است.

به گزارش  پیام ایران ‏، در همین راستا  مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همدان از روند تکمیلی مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور خبر داد و سرقت از مخزن اشیای تاریخی همدان توسط یکی از کارکنان این موزه را ناکام دانست و جهت جلوگیری از تکرار چنین تخلفاتی تکمیل هرچه سریع‌ تر موزه‌ منطقه‌ای غرب کشور را ضروری دانست.

علی مالمیر گفت: یکی از پروژه‌هایی که از اواسط دهه 80 شروع شده و از مهم‌ترین پروژه‌های فرهنگی کشور محسوب می‌شود همین مخزن امن و موزه منطقه‌ای غرب کشور است که در دل هگمتانه جانمایی شده بود. کار از اواسط دهه 80 شروع شده بود اما به دلایل اختلاف نظرهایی که وجود داشت سال‌ها بلاتکلیف رها شده بود و کار از پیشرفت قابل توجهی برخوردار نبود.  

او  در خصوص سرقت که اشیاء بازگردانده شده، گفت: فرد خاطی دستگیر شده اما باید هرچه سریع‌تر موزه‌ منطقه‌ای غرب کشور تکمیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 14705