کارا کلیسا، نخستین کلیسای ایران

شنبه،۰۳ مهر ۱۴۰۰ - ۰۲:۲۶
کارا کلیسا، نخستین کلیسای ایران

گروه گردشگری - شاید باور نکنید، ولی واقعیت آن است که نخستین کلیسای جامع جهان مسیحیت در ایران واقع شده است.

به گزارش  پیام ایران ‏، و به نقل از اقتصاد کارا، این کلیسا که به نام های " کارا کلیسا "، " قره کلیسا " یا " صومعه سنت تادئوس "، شناخته شده، در آذربایجان غربی و در 20 کیلومتری چالدران در شمال غربی ایران واقع شده است.

این کلیسا که اولین کلیسای ایران است، ابتدا توسط سنت تادئوس ( معروف به سنت جود ) که یکی از 12 حواری مسیح بود، بنا شد. اعتقاد بر این است که او و همسرش بخاطر ترویج آئین مسیحیت پس از شکنجه توسط عوامل شاه ارمنستان به قتل رسیدند و بعد در این مکان دفن شدند. سنت تادئوس در عکسی در نقاشی  شام آخر اثرمعروف لئوناردو داوینچی، نشان داده شده است.

او در سال 68 میلادی ، به ساخت این مجموعه اقدام کرد. کارا کلیسا از قدیمی ترین کلیساهای جهان و قدیمی ترین کلیسای ایران است. واژه قره ترکی و به معنای سیاه است. برخی مورخان سدهٔ هشتم هجری به بعد، گاهی آن را «قره کلیسا» نامیده‌اند. چون قسمت خاوری ( شرقی)  بنای کلیسا با سنگ سیاه ساخته شده‌است.

این کلیسا در سال 1490 میلادی بازسازی و به صومعه تبدیل شد و به نوعی توسعه یافت. یکبار نیز در آغاز قرن 19 در دوره قاجار، بازسازی شد.

این کلیسا در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۳۳۴ به شماره ۴۰۵ ثبت ملی گردید. همچنین در تاریخ ۱۷ تیر ماه ۱۳۸۷ برابر با ۷ ژوئیه ۲۰۰۸، مجموعه "کلیسای تادئوس مقدس"، "کلیسای سن استپانوس" و "کلیسای زور زور" به طور مشترک، به عنوان نهمین اثر تاریخی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسید.

این اثر یگانه در سال 2020 توسط یونسکو به فهرست میراث جهانی یونسکو به عنوان میراث فرهنگی ناملموس بشر اضافه شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 14046