با جوانه ها جوان بمانید

سه شنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۳۵

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- ااز زمانی که یک دانه جوانه می زند و شروع به رشد می کند یعنی حدود یک هفته اول رشد آن، مقدار ویتامین ها ومواد مغذی موجود درگیاه به اوج خود می رسد. به عبارت دیگر تمام مواد مغذی ای که گیاه در روزهای نخستین رشد خود به آن نیاز دارد در جوانه ها وجود دارند. همین موضوع باعث می شود که جوانه منبع غنی و شگفت آوری از مواد مغذی مورد نیاز بدن باشد.

از جمله خواص گوناگون جوانه ها می توان به تاثیر آنها در بهبود کارکرد سیستم گوارش ، بهتر شدن متابولیسم بدن، جلوگیری از کم خونی ، کمک در کاهش وزن، کاهش کلوسترول، کاهش فشارخون، محافظت از بدن در مقابل سرطان، کمک به سلامت پوست، بهبود بینایی، بهبود سیستم ایمنی و افزایش سطح انرژی اشاره کرد.

در بعضی فرهنگ ها به مصرف روزانه جوانه ها اهمیت بیشتری داده می شود. مثلا دربعضی از فرهنگ های آسیایی جوانه ها ماده اصلی تشکیل دهنده سالادها هستند. با این حال هرجا که دانه ای باشد جوانه هم خواهد بود و می توان آن را به منوی غذایی روزانه مردم سراسر جهان اضافه کرد. متداول ترین جوانه ها جوانه شبدر و ماش هستند که مردم به وفور از آنها استفاده می کنند.

فراموش نکنید که قسمت عمده مواد مغذی موجود در جوانه ها با حرارت دادن از بین می رود و باید تا حد امکان آنها را خام مصرف کرد. توصیه می شود که جوانه ها را خودتان در منزل به روش طبیعی پرورش دهید.

خواص جوانه ها

جوانه ها مقدار قابل توجهی پروتئین ، فیبر، ویتامین K ،A و C ،فولیت ونیاسین را دارا هستند. علاوه بر آن، انواع گوناگونی از مواد معدنی شامل منگنز، مس، روی، منیزیوم، آهن و کلسیم هم به وفور در آنها وجود دارد. جالب اینجاست که مقدار این مواد مغذی هم زمان با ادامه رشد گیاه به شدت رو به کاهش می گذارد. علاوه بر آنچه که گفته شد جوانه ها منابع غنی آنزیم هایی هستند که برای سلامت انسان ضروری اند. در ادامه به تفکیک خواص این کپسول های مغذی و طبیعی را برمی شماریم.

بهبود کارکرد دستگاه گوارش

همانطور که اشاره شد مقدار بسیارزیادی ازآنزیم های گوناگون در جوانه ها وجود دارند.این آنزیم ها می توانند در متابولیسم بدن و واکنش های شیمیایی ای که در بدن اتفاق می افتد نقش بسیار مهمی داشته باشند. هنگامی که صحبت از سیستم گوارشی می شود، تاثیرآنزیم ها چشمگیرتر است. آنها کمک می کنند که غذاها بهتر هضم شوند وبه جذب بهتر مواد مغذی در روده ها کمک می کنند. علاوه بر آن، فیبری که در جوانه ها وجود دارد در سلامت دستگاه گوارش نقش مهمی ایفا میکند. این ماده به ترشح بیشتر شیره های گوارشی وهضم بهترغذا می انجامد. فیبر باعث حجیم شدن مدفوع و دفع راحت تر آن می شود. به همین دلیل استفاده از جوانه ها راه مناسبی برای از بین بردن یبوست است و می تواند از سرطان روده پیشگیری کند.

بهبود سوخت و ساز بدن

همانطور که قبلا اشاره شد جوانه ها حاوی آنزیم هایی هستند که به طور معمول در غذاهای دیگر پیدا نمی شوند. این آنزیم ها می توانند باعث افزایش متابولیسم و سوخت وسازبدن شوند. علاوه براین جوانه ها مقدارقابل توجهی پروتئین درخود دارند که ماده ای ضروری برای انجام فعالیت های شیمیایی بدن و سوخت و ساز مناسب بدن است. پروتئین تقریبا برای همه فعالیت های بدن به ویژه در تولید و ابقا سلول ها ، سالم سازی یا بهبود کارکرد ارگان های بدن، نوسازی پوست، رشد استخوان ها و رشد عضلات ماده ای ضروری است. این به آن معنا است که جوانه ها یک راه آسان و خوشمزه برای بهتر شدن کارکرد بدن هستند. در حالی که گوشت به طور سنتی مهم ترین منبع تامین پروتئین معرفی شده ،جوانه ها می توانند جایگزین گیاهی مناسبی برای آن به شمار روند. به همین دلیل مصرف این ماده مغذی به طور گسترده در همه جای جهان به گیاهخواران توصیه می شود.

درمان کم خونی و بهبود گردش خون

کم خونی به معنی کمبود آهن است. اگر منابع اصلی آهن را به اندازه کافی مصرف نکنید تعداد گلبول های قرمزتان کاهش می یابد. این کمبود می تواند به خستگی ، کم شدن تمرکز، تهوع و مشکلات گوارشی بیانجامد . با تامین آهن ومس مورد نیاز بدن که در جوانه ها پیدا می شود می توان از ایجاد کم خونی پیشگیری کرده وضعیت گردش خون و اکسیژن رسانی به ارگان های بدن را بهبود بخشید.

کاهش وزن

جوانه ها از آن دست مواد غذایی ای هستند که علی رغم مغذی بودن کالری بسیارپایینی دارند. این به آن معناست که هرقدربخواهید می توانید جوانه بخورید و نگران افزایش وزن نباشید. علاوه بر این فیبرموجود درجوانه باعث ایجاد احساس سیری درفرد شده و مانع از پرخوری می شود.

سلامت قلب

جوانه ها منبع غنی امگا۳ هستند. این اسید چرب باعث کاهش کلسترول بد یا LDL درخون می شود. این ماده همچنین دارای خواص ضد التهابی است و از ایجاد التهاب در رگ های قلب جلوگیری می کند. علاوه براین پتاسیم موجود در جوانه ها عامل مهمی در کاهش فشارخون و جلوگیری از سکته های قلبی و مغزی به شمار می رود.

سلامت جنین در دوران بارداری

همانطور که گفته شد جوانه ها سرشار از فولیت هستند. فولیت نوعی ویتامین B است که به رشد سیستم عصبی جنین در دوران بارداری کمک می کند. مصرف مواد غذایی حاوی فولیت از جمله جوانه ها از ایجاد نقصان های عصبی در دوران رشد جنین جلوگیری می کند. به همین دلیل است که به مادران باردار توصیه می شود از مصرف جوانه ها غافل نشوند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

ویتامین C موجود در جوانه ها محرک قوی گلبول های سفید و عامل تقویت سیستم ایمنی بدن است. علاوه براین ویتامین A موجود در جوانه نیز خواص آنتی اکسیدانی دارد که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند.

پیشگیری از ابتلا به سرطان

رادیکال های آزاد مواد خطرناکی هستند که در اثر آلودگی های محیطی، دود سیگار، اشعه ماورا بنفش و همین طورمتابولیسم های سلولی در بدن تولید می شوند و می توانند سلول های سالم را به سلول های بیمار و سرطانی تبدیل کنند. رادیکال های آزاد همچنین می توانند باعث ایجاد پیری زودرس وبیماری های قلبی شوند. این در حالی است که خواص آنتی اکسیدانی جوانه ها آنها را به گزینه های مناسبی برای مهار رادیکال های آزاد ومقابله با سرطان تبدیل می کند. ویتامین C وA موجود در جوانه ها به خوبی اسیدآمینه ها و پروتئین های آن می تواند از ایجاد رادیکال های آزاد جلوگیری کند. بنابراین می توان با مصرف روزانه جوانه ها بدن خود را در برابر ابتلا به سرطان ایمن ساخت.

منبع:organicfacts

انتهای پیام/

کد خبر: 75