10خاصیت حیرت آور زردچوبه

سه شنبه،۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۴

گروه سلامت> مهرنوش فرهی- زردچوبه که  ماده اصلی  ادویه کاری را تشکیل می دهد، به عنوان قوی ترین گیاه دارویی در مبارزه با بیماری های گوناگون شناخته شده. خواص گوناگون این گیاه باعث شده که در صدرفهرست گیاهان دارویی وقبل ازسیر،دارچین و زنجبیل قرار گیرد.

در ادامه خواص اصلی زردچوبه را در 10 عنوان دسته بندی و معرفی خواهیم کرد.

رقیق کردن خون

در مواردی که داروهای شناخته شده ضد انعقاد خون مثل آسپیرین ، کلوپیدوگرل و وارفارین برای بیماران منع پزشکی دارند، مصرف زردچوبه گزینه مناسبی به شمار می رود. علاوه بر این عوارض جانبی مصرف داروهای فوق مثل خون ریزی که معمولا با دردهایی چون سردرد، کمردرد و تنگی نفس همراه می شود از نگرانی های بیماران است. این درحالی است که زرد چوبه تا به حال عوارض دارویی خاصی را گزارش نداده مگر در مواردی که بیش ازاندازه مصرف شود.

 

خاصیت ضد افسردگی

دریک آزمایش ، اثر دارویی زردچوبه در درمان بیماری افسردگی برروی 60 بیمارداوطلب مورد بررسی قرار گرفت. در مقابل این گروه گروه دیگری با فلوکستین تحت درمان قرار گرفتند و گروه دیگر با تلفیق این دو. نتیجه آزمایش این بود که نه تنها که بیماران با مصرف این گیاهَ به خوبی کنار آمدند بلکه اثر آن به اندازه مصرف فلوکستین در کنترل افسردگی موثر بود. این مسئله این چشم انداز را به محققان نشان داد که شاید بتوان از این گیاه برای درمان افسردگی خفیف استفاده کرد.

 

خاصیت ضد التهابی

این طور گفته می شود که مهم ترین خاصیت زردچوبه قدرت آن در مهار کردن التهابات بدن است. این درحالی است که التهابات، زمینه ابتلا به بیماری های گوناگون را فراهم می کند. بیماری هایی چون سرطان ، کولیت روده ، رماتیسم مفصلی، کلسترول بالا و دردهای مزمن همه نتیجه التهابات ساده هستند. پژوهش ها نشان داده اند که در بین تمام داروهای ضدالتهابی زردچوبه از قوی ترین و موثرترین آنهاست.

 

درمان ورم مفاصل: 

زردچوبه بدون هیچگونه عوارض جانبی گزینه مناسبی برای درمان طبیعی ورم مفاصل است. این در حالی است که مصرف مداوم داروهای رایج در درمان این بیماری مثل دیکلوفناک سدیم بیماران را در معرض بیماری های قلبی قرارمی دهد.  پژوهشی که در سال 2012 بر روی 45 بیمار داوطلب انجام گرفت، نشان داد مصرف کنندگان زردچوبه به نسبت کسانی که دیکلوفناک سدیم مصرف کرده بودند روند بهبودی بیشتری داشتند.

 

درمان سرطان

زردچوبه در درمان طبیعی سرطان داروی بی نظیری است که تاثیرات باورنکردنی دارد. پژوهش های آزمایشگاهی نشان داده که این گیاه قادر است سلول های سرطانی را بکشد و از رشد آنها جلوگیری کند. بیشترین تاثیر زردچوبه در درمان سرطان پستان ، سرطان روده، سرطان معده و سرطان پوست گزارش شده. پژوهشی که در سال2007 در باره تاثیر زردچوبه بر درمان سرطان روده انجام شد، ثابت کرد که شیمی درمانی توام با مصرف این گیاه بیشتر از شیمی درمانی تنها موثر واقع می شود.

 

کنترل دیابت

گفته می شود که برای کنترل طبیعی قند خون ،بهتر است افراد مبتلا به دیابت مصرف روزانه زردچوبه را به رژیم غذایی خود اضافه کنند. یکی از پژوهش ها نشان داده که زردچوبه با توانایی درمان دیابت نوع 2 با متفورمین (داروی رایج درمان دیابت) برابری می کند. از عوارض نگران کننده دیابت ایجاد اختلالات عصبی و بینایی است که زردچوبه در پیش گیری از بسیاری از این عوارض هم کمک کننده بوده. همه این تاثیرات به دلیلی خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی این گیاه است.

 

درمان بیماری های معده

پژوهش ها نشان داده که زردچوبه به دلیل تاثیری که در درمان التهابات روده دارد می تواند در درمان سندرم روده تحریک پذیر و کولیت روده کمک کننده باشد. بسیاری از بیماران با مشکلات گوارشی تنها با مصرف مداوم زردچوبه توانسته اند مصرف داروهای دیگر را کنار بگذارند. داروهای کورتیکواستروئیدی که در درمان سندرم روده تحریک پذیر استفاده می شوند هرچند درد بیماران را کاهش می دهند اما با گذشت زمان به جداره روده ها آسیب می رسانند . این در حالی است که مصرف زردچوبه نه تنها که هیچ عوارضی برای بیماران ندارد ، زمینه رشد باکتری های خوب را هم در روده ها فراهم می کند.

 

تنظیم کلسترول

از مهم ترین داروهایی که در درمان کلسترول بالا استفاده می شوند می توان به استاتین ها اشاره کرد که مصرف مداومشان می تواند به کلیه ها و کبد آسیب برساند. هرچند این داروها سطح کلسترول خون را پائین می آورند اما هیچ گاه دلیل اصلی بالا رفتن کلسترول را که بالا رفتن میزان طبیعی قند خون و التهابات است، برطرف نمی کنند. خوشبختانه این روزها پزشکان به عوارض مخرب این داروها آگاه شده اند وگاهی مصرف زردچوبه و روغن ماهی را به عنوان جایگزین تجویز می کنند. جالب است که این درمان های طبیعی اثری مشابه داروهای شیمیایی را دارد.

 

تسکین درد

  یکی از ویژگی های این گیاه توانایی آن در درمان درد است. این ویژگی زردچوبه باعث شده تا به صورت موضعی در درمان سوختگی های شدید مورد استفاده قرار گیرد.

 

جایگزین داروهای استروئیدی

زردچوبه در درمان بیماری هایی که داروهای کوتیکواستروئیدی در درمان آنها استفاده می شود جایگزین دارویی مناسبی است. این بیماری ها عبارتند از: پسوریازیس، لوپوس، رماتیسم مفصلی، اسکلرودرمی و دردهای مزمن. گاهی این داروها عوارضی چون آکنه، سرطان، آسم، تاخیر در بهبود زخم ها، فشارخون، سوء هاضمه، بی خوابی، مشکلات کلیه و تیروئید، بی ثباتی خلق وخو، ضعف عضلات، تهوع و تپش قلب را به دنبال دارند. این در حالی است که زردچوبه عوارض جانبی داروهای مذکور را هم ندارد.

فراموش نکنید که مصرف بیش از حد زردچوبه می تواند گاهی عوارضی چون تهوع، اسهال، افت فشار، انقباضات رحمی در زنان حامله وافزایش خونریزی قاعدگی را به دنبال داشته باشد. همینطور در صورتی که از داروهای ضد انعقاد خون مثل آسپرین ، کلوپیدوگرل و وارفارین استفاده می کنید، بهتر است زردچوبه را با احتیاط بیشتری مصرف کنید.

 

طرز مصرف

هر صبح یک قاشق مربا خوریزردچوبه را در یک استکان آب ولرم هم‌زده و بخورید.

   نکته مهم: زرد چوبه‌های موجود در بازار به دلیل تابش نور و زمان زیادی که از آسیاب شدنشان گذشته اکسید شده و خواص خود را از دست داده‌اند. ضروری است زرد چوبه را به صورت تازه آسیاب شده تهیه کنید و در شیشه‌ای دربسته و  تیره نگهداری کنید.

انتهای پیام/

کد خبر: 74