نشانه هاي خستگي مفرط و راههاي درمان

شنبه،۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۰

گروه سلامت> احمد عباسی- انرژي نداريد؟ قواي‌تان تحليل رفته است؟ ساعات خواب‌تان كافي نيست تا احساس نشاط كنيد؟ اين علائم نشانه‌هاي خستگي مفرط است.
 مانند بسياري از افراد احساس مي‌كنيد آنچه كه لازم است را انجام مي دهيد. هر زمان كه بتوانيد استراحت كرده، ساعات خواب‌تان كافي وقابل قبول است اما هنگام بيدار شدن اين احساس را داريد شبي كه سپري كرده ايد فايده‌اي نداشته و در طول روز در جست‌وجوي مكاني براي استراحت هستيد.
   خستگي مساله‌اي جدي براي بسياري از مردم جهان است، اما دلايل و علائم آن چنان متنوع هستند که اشاره دقيق به چگونگي درمان اين شرايط آزاردهنده دشوار است.گاهي اوقات احساس مبهم خستگي مي‌تواند براي يک يا دو هفته ادامه يابد، اما اگر با علائم بلندمدت مانند اختلال در خواب، گلودرد، درد عضلات، سردرد، و دشواري در تمرکز مواجه هستيد، بايد به پزشک مراجعه کنيد تا از عدم ابتلا به سندرم خستگي مزمن اطمينان حاصل شود. اگر به سندرم خستگي مزمن مبتلا نباشيد، دليل خستگي مي‌تواند در عادات روزانه شما پنهان شده باشد. در ادامه با برخي از دلايل احتمالي خستگي و چگونگي درمان آن به صورت طبيعي بيشتر آشنا ميشويد.

هورمون‌ها

علت بي‌خوابي‌هاي شبانه شما ممکن است با هورمون‌ها در ارتباط باشد. خستگي آدرنال، يک مشکل تيروئيدي، يا يک اختلال هورمون متابوليک مانند قندخون بالا مي‌تواند موجبات ناراحتي و خستگي شما را فراهم کند. اگر هورمون‌ها مقصر اصلي هستند، مصرف قهوه و قند را براي مدتي کنار بگذاريد، زيرا هر دو آنها مي‌توانند موجب استرس در سيستم آدرنال شما شوند.

مسموميت

سموم موجود در برخي از خوراکي‌ها که به آن مواد نگهدارنده نيز مي‌گويند و همچنين ديگر عوامل محيطي مي‌توانند به واقع شما را از ارائه بهترين عملکرد خود دور کنند. اگر فلزات سنگين عامل مشکل آفرين براي شما محسوب مي‌شوند، عملکرد درست سوخت‌وساز متوقف خواهد شد و به سرعت احساس خستگي در شما شکل خواهد گرفت. سموم را از پاک کننده‌هاي خانگي خود حذف کنيد و از قرار گرفتن در معرض فلزات سنگين اجتناب کنيد. براي مثال، در هفته تنها يک بار ماهي مصرف کنيد.

کم تحرکی

شايد عجيب به نظر برسد، اما با افزودن اندکي فعاليت بيشتر به زندگي خود مي‌توانيد در مدت زماني کوتاه سطح انرژي بدن را افزايش دهيد. حداقل سه روز در هفته ورزش کنيد، زيرا به بدن در ارائه عملکرد بهينه و درست کمک مي‌کند و اندورفين آزاد شده در بدن به‌طور طبيعي افزايش چشمگير انرژي را موجب مي‌شود. با دنبال کردن يک برنامه ورزشي منظم و ترشح اندورفين، سطوح انرژي شما تثبيت خواهد شد.

مواد مغذی

در حالت عادي، آن چه ما مي‌خوريم انرژي بدن را تامين مي‌کند. از اين رو، اگر به ميزان کافي خوراکي‌هاي سالم و خوب مصرف نکنيد، احساس خستگي و بي‌حالي چندان جاي شگفتي نخواهد داشت. عادات غذاخوردن خود را زير نظر بگيريد و اينکه آيا وعده‌هاي غذايي شما بر اساس مواد غذايي کامل شکل گرفته است را بررسي کنيد. اگر اين گونه نيست، متعادل کردن رژيم غذايي خود را مد نظر قرار دهيد. براي تامين ويتامين‌ها و مواد معدني مورد نياز بدن مصرف چند وعده از ميوه‌ها و سبزيجات طي روز را در دستور کار خود قرار دهيد يا يک مولتي ويتامين را به رژيم صبحگاهي خود اضافه کنيد. اگر تا پيش از اين به ميزان کافي از ميوهها و سبزيجات استفاده ميکرديد و بيشتر اين مواد غذايي ارگانيک بودهاند، پس ممکن است با يک آلرژي يا حساسيت غذايي مواجه باشيد که از جذب تمام مواد مغذي جلوگيري مي‌کند. کمبود موادمغذي، به‌طور ويژه براي افراد مبتلا به بيماري سلياک يا آنهايي که عدم تحمل گلوتن دارند، مي‌تواند رخ دهد، زيرا پوشش داخلي روده به واسطه التهاب آسيب ديده و ديگر نمي‌تواند چيزي را از غذاي مصرفي جذب کند. اگر فکر مي‌کنيد يک حساسيت گلوتني داريد، با پزشک خود مشورت کنيد يا گلوتن را از رژيم غذايي خود حذف کرده و شرايط را پس از آن بررسي کنيد. طي شش هفته بايد آغاز تغييرات را احساس کنيد.

سيستم ايمنی

بدن براي مبارزه با بيماري به انرژي نياز دارد و اين شرايط مي‌تواند احساس خستگي را موجب شود. ضعف در سيستم ايمني بدن - چه به‌دليل نياز باکتري‌هاي روده به يک تقويت پروبيوتيکي، ابتلا به بيماري و عدم بهبودي کامل، يا سر و کار داشتن با التهاب مزمن در بدن - مي‌تواند عامل اصلي احساس خستگي شما باشد. با دريافت روي و ويتامين C به ميزان کافي و مد نظر قرار دادن مصرف پروبيوتيک سيستم ايمني بدن خود را تقويت کنيد. اگر پس از اتخاذ اين رويکردها همچنان در بيدار شدن از خواب هنگام صبح دچار مشکل هستيد و احساس خستگي شما را رها نمي‌کند، به پزشک مراجعه کنيد. خستگي عمومي مي‌تواند نشانه‌اي از برخي بيماري‌هاي جدي مانند ديابت، کم‌خوني، تيروئيد، و بيماري قلبي باشد.

اضطراب

اگر در به خواب رفتن مشکل داريد، احساس خستگي چندان جاي شگفتي نخواهد داشت. استرس و اضطراب از عوامل تاثيرگذار در شرايط خواب هستند، اما مدت زماني که در برابر يک نمايشگر سپري مي‌کنيد نيز مي‌تواند در اين زمينه موثر باشد. مطالعات نشان داده‌اند که مدت زماني که پيش از خواب در برابر يک نمايشگر سپري مي‌کنيد مي‌تواند موجب اختلال در ريتم شبانه‌روزي طبيعي بدن شود، و از اين رو، مغز متوجه اين نمي‌شود که شما خسته هستيد. لپ‌تاپ، گوشي هوشمند يا تلويزيون را حداقل دو ساعت پيش از خواب خاموش کنيد. اگر هنوز هم احساس بي‌خوابي و بي‌قراري مي‌کنيد، مصرف مکمل ملاتونين پيش از خواب را امتحان کنيد، زيرا با فريب غده صنوبري موجب مي‌شود فکر کنيد به‌طور طبيعي در حال توليد ملاتونين هستيد و از اين رو، احساس خستگي بيشتري در شما شکل ميگيرد. براي جلوگيري از وابستگي به مصرف مکمل ملاتونين براي تجربه خواب خوب شبانه همواره از آن استفاده نکنيد.

انتهای پیام/

 

کد خبر: 63