راهکارهایی برای برطرف کردن جای جوش ها

جمعه،۱۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۲۴

گروه سلامت> مهرنوش فرهی-  جوش زدن پدیده ای نا خوشایند است و اثری که از آنها برچهره باقی می ماند ناخوشایند بودن آنها را دوچندان می کند. معمولا برطرف شدن جای جوش ها چند ماهی زمان می برد. اما راهکارهایی وجود دارند که این رویه را سرعت می بخشند و باعث می شوند پوست شما پس از جوش زدن ظرف مدت کوتاه تری به رنگ و حالت اول بازگردد. در ادامه به ذکرمواد طبیعی ای می پردازیم که با استفاده موضعی آنها برروی پوست می توانید دربهبود جای جوش ها به خودتان کمک کنید.

آب لیمو: آب لیموی تازه وطبیعی باعث روشنی و درنتیجه روشن شدن قرمزی جای جوش ها می شود. کافی است که مقداری آب لیمو را با آب رقیق کنید و مستقیما روی جای جوش ها بمالید. روی پوست را نپوشانید و بگذارید هوا بخورد. پس از ۱۵ تا ۲۵ دقیقه صورتتان را با آب بشویید. به یاد داشته باشید که آب لیمو بیش از زمان لازم بر روی پوست نماند چرا که حالت اسیدی آن می تواند پوست را خشک و آسیب پذیر کند. همین طور توصیه می شود که پس از شستن آبلیمو از روی پوست،  با مرطوب کننده ای که با پوستتان سازگار باشد صورت خود را مرطوب کنید. این را به یاد داشته باشید که مرکبات حاوی ماده ای به نام برگاپتن هستند که در صورت مجاورت با پوست ، آن را در مقابل اشعه uv آسیب پذیر می کند. بنابراین حین استفاده از آب لیمو برروی پوست ازقرار گرفتن در مقابل نور خورشید اجتناب کنید.

جوش شیرین: این ماده باعث لایه برداری پوست و کم رنگ شدن جای جوش ها می شود. روش کار به این شکل است که یک قاشق چایخوری جوش شیرین را با دو قاشق چایخوری آب مخلوط کنید تا حالت خمیری پیدا کند. این خمیر را بر روی کل صورت بمالید و به آرامی به شکل دایره های کوچک ماساژ دهید. پس از دو دقیقه صورتتان را با آب ولرم بشویید. همین طورمی توانید این خمیر را فقط بر روی جای جوش ها بمالید و بگذارید مدت زمان بیشتری باقی بماند و سپس آن را بشویید.

عسل: عسل یک ماده طبیعی بی نظیر برای پاک سازی پوست و برطرف کردن جای زخم ها و جوش هاست. مواد آنتی باکتریال موجود در عسل باعث کاهش التهابات پوستی و صاف شدن پوست می شود. کافی است مقداری عسل را به طور مستقیم بر روی جای جوش ها بمالید. از آنجا که عسل برای پوست خاصیت تحریک کنندگی ندارد و رطوبت پوست را از بین نمی برد برای کسانی که پوست حساس و آسیب پذیری دارند گزینه مناسبی به شمار می رود.

آلوئه ورا: عصاره آلوئه ورا باعث صاف شدن پوست می شود و به جوان سازی و آب رسانی پوست کمک می کند. از این ماده طبیعی می توان برای درمان جای جوش ها و همین طورزخم ها وسوختگی ها استفاده کرد.

قالب یخ: استفاده از یخ بر روی جای جوش ها یک روش خانگی و بسیار آسان برای کاهش التهاب پوست و کم رنگ شدن جای جوش هاست. بهتر است یخ را در پارچه تمیزی بپیچید و برای ۱-۲ دقیقه بر روی پوست نگه دارید. همین طورمی توانید به جای یخ ساده ،چای سبز غلیظ را به علت خواص ضد التهابی آن منجمد کرده وبه کار ببرید.

پودر چوب صندل: این ماده دارای خواص درمانی برای پوست است ومی توانید آن را از عطاری ها تهیه کنید. روش کار به این شکل است که یک قاشق غذاخوری از این پودر را با چند قطره گلاب یا شیر مخلوط می کنید تا حالت خمیری پیدا کند. سپس خمیر به دست آمده را روی پوست بمالید و نیم ساعت صبر کنید و سپس صورتتان را بشویید. برای به دست آوردن نتیجه بهترو برطرف شدن سریع تر جای جوش ها می توانید این کار را هرروز تکرار کنید.

سرکه سیب: این ماده به تنظیم ph پوست کمک می کند. بهتر است آن را با مقداری آب رقیق کنید و هر روز روی جای جوش ها بمالید.

 

چند توصیه دیگر

اگرجزء آن دسته از افراد هستید که زیاد جوش می زنند بهتر است بدانید که :

-اشعه ماورا بنفش نورخورشید رنگ دانه های پوست را تحریک می کند و می تواند جای جوش ها را بدتر کند. بنابراین اگر قرار است در معرض خورشید قرار بگیرید هرگز از مصرف کرم های ضد آفتاب غافل نشوید.

-بهتر است مواد آرایشی و یا پاک کننده هایی را به کار ببرید که با پوستتان سازگار است و باعث تحریک و التهاب پوست نمی شوند.

-صورتتان را با آب داغ نشویید چرا که آب داغ پوست را خشک و آسیب پذیر می کند.

-هرگز برای تمیز کردن صورت از پارچه های زبر وضخیم استفاده نکنید چرا که باعث التهاب و تحریک بیشتر پوست می شود.

-حداقل یک بار در هفته از لایه بردارهای پوستی استفاده کنید. جوش ها معمولا قسمت های سطحی پوست را تحت تاثیر قرار می دهند و لایه برداری به برطرف شدن اثر جوش ها کمک می کند. فقط مطمئن باشید که لایه برداری را که برای پوست های حساس مناسب است انتخاب کنید.

-از دستمالی کردن جوش ها خودداری کنید. چراکه این کار روند طبیعی بهبود و درمان جای جوش را به تعویق می اندازد و می تواند جای جوش را بدتر کند. همین طور باکتری های موجود در دست می توانند باعث چرکی شدن والتهاب بیشتر پوست شود.

-در طول روز آب فراوان بنوشید و یک رژیم غذایی سالم و متعادل را دنبال کنید. نوشیدن آب فراوان باعث آب رسانی بیشتر پوست می شود و همین طور به دفع سموم از بدن کمک می کند. نوشیدن ۵تا۸ لیوان آب درروز باعث می شود پوست صاف تر و درخشان تر به نظر برسد و به برطرف شدن جای جوش ها کمک می کند. مواد غذایی حاوی ویتامین C ،Eو A برای پوست مفید هستند که بهتر است از آنها در رژیم غذایی خود غافل نشوید. این ویتامین ها در انواع میوه و سبزیجات وجود دارند. در عوض از مصرف غذاهای چرب و پر روغن، شیرینی ها ، سس ها و مواد محرک پرهیز کنید تا پوست آٰرام تر و روشن تری داشته باشید.

انتهای پیام/

منبع: wikihow

 

کد خبر: 53