آیا واردات کود انسانی از ترکیه صحت دارد؟

يکشنبه،۲۶ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۸

گروه اقتصادی- انتشار آمار واردات یک ردیف تعرفه‌ای تحت عنوان"کود انسانی" یا «گل‌ولای فاضلاب» به کشور، سر و صدای زیادی در فضای رسانه‌ای به پا کرد و رسانه‌ها بار دیگر در مواجهه با این ردیف وارداتی به کشور، انتقاداتشان از نبود مدیریت و نظارت در حوزه واردات را از سرگرفتند.

به گزارش پیام ایران،‌ مهدی امینی؛ عضو هیئت مدیره گروه صنعتی و پژوهشی فرهیختگان زرنام در گفت‌وگویی درباره چرایی واردات آنچه در رسانه‌ها به‌عنوان "گل‌ولای فاضلاب" اعلام شده توسط این شرکت اظهار کرد: شرکت دانش‌بنیان ما اقدام به واردات این کالا به کشور برای راه‌اندازی تصفیه‌خانه صنعتی خود کرده است!

وی افزود: سیستم های نوینی برای تصفیه‌خانه‌های فاضلاب در دنیا ابداع شده که با استفاده از «بیوماس گرانول باکتری» که زیست‌ توده‌ای هستند، راندمان تصفیه فاضلاب را بالاتر می‌برند.

وی با انتقاد از اینکه متاسفانه اشتباها از این محصول وارداتی تحت عناوین «کود انسانی» یا «گل‌ولای و لجن» یاد شد در حالیکه دانش گرانول باکتری ها را به همراه دارد، گفت: "گرانول باکتریها"، لجن و گل‌ولای نیستند و موتور محرک مجموعه تصفیه فاضلاب به حساب می‌آیند.

امینی با ذکر مثالی درباره اهمیت این نوع باکتری ها گفت: همه می‌دانیم که برای تبدیل شیر به ماست نیاز به مخمر یا کپک مخمر داریم اما اگر روزی مخمر وارد کشور شد نباید بگوییم «کپک» وارد کردیم!

وی با تاکید بر اینکه از این پس ما می‌توانیم تولیدکننده گرانول باکتری در منطقه و کشورهای اطراف باشیم، تصریح کرد: در فاضلاب موادی وجود دارد که برای این باکتری ها، غذا به حساب می‌آید؛ باکتری ها با خوردن این مواد به تصفیه آب می‌پردازند.

این فعال فناور یادآور شد: با توجه به اینکه تولید‌مثل در این باکتری ها وجود دارد از این پس ایران هم یکی از قطب های تولید این باکتری ها خواهد بود و مانند برخی کشورهای دیگر می‌تواند در زمینه صادرات این محصول فناورانه نیز ورود کند.

امینی گفت: دیگر نیازی نیست شرکت ها و کارخانجاتی که به فکر تصفیه فاضلاب و پسماندهای خود هستند، این گرانول باکتری ها را وارد کنند و می‌توانند از ما بخرند.

وی با بیان اینکه بالاخره هر مجموعه‌ای فاضلاب و پسماند دارد و همواره برای تصفیه آن به فکر چاره هستند، عنوان کرد: شرکت دانش‌بنیان ما به‌عنوان صنعت سبز برگزیده شده‌ و اکنون با واردات این گرانول باکتری ها و قرار دادن آنها در راکتورهای تصفیه‌خانه فاضلاب، مانع از انتشار بوی بد فاضلاب شده و بوی بد را به بیوگاز تبدیل کرده و در آینده نزدیک نیز این گاز را به برق تبدیل می‌کنم.

این فعال فناور خاطر‌نشان کرد: لجن، بوی بد و آب فاضلاب همواره مخل زیست‌بوم زندگی بوده و هست؛ واردات این محصول تمامی عوارض زیست‌محیطی را از بین برده و توانستیم برای حداقل پنج سال آینده تولید گرانول باکتری های مان را پیش‌فروش کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 283