نونَوار شدن خانه تئاتر پس از 11 سال

شنبه،۲۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۱

ساختمان جدید خانه ‌تئاتر پس از گذشت بیش از ۱۰ سال سرانجام افتتاح شد.

به گزارش پیام ایران، عصر شنبه ۲۵ فروردین ماه مراسمی با حضور جمعی از هنرمندان ‌و مدیران تئاتری و هنری برگزار و ساختمان نوساز خانه‌ تئاتر به‌طور رسمی افتتاح شد تا پس از انتقال، امورات اصلی خانه تئاتر در این‌ محل پیگیری شود.

در ابتدای این مراسم ایرج راد مدیرعامل پیشین خانه تئاتر، با ارائه گزارشی از روند ساخت این ساختمان ارائه کرد.

او با اشاره به شکل‌گیری خانه تئاتر در دولت اصلاحات گفت: در آن دوران پس از این که سختی‌هایی‌ در ساختمان  آن زمان داشتیم به فکر راه‌اندازی ساختمانی دیگر افتادیم و در این راستا بعد از مشقت فراوان ۲۰۰ میلیون‌ تومان بابت خرید زمین دادیم؛ یعنی زمینی که یک ساختمان حدود ۵۰ ساله مخروبه در آن بود که برای استفاده مجبور به تخریب آن شدیم.
او با اشاره به اینکه ۱۷ ماه در شهرداری به دنبال مجوز بود،گفت که برای ساخت و ساز، کار را با ۴۰ میلیون تومان آغاز کرده است.
وی خاطرنشان کرد که طبق توافقی از طرف شهرداری قرار بود ۱۰۰ میلیون سالانه داده شود که وی آنها را در حساب سپرده‌ای می‌گذاشته و با پول‌های دیگری که می‌گرفته برای کار صرف می‌کرده است.
به گفته راد،این ساختمان با ۳۳۶ متر زمین در پنج‌طبقه و با بهترین لوازم و وسایل ساخته شده و تا پایان کار معماری و نقاشی سه میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان و ۴۰۰ میلیون دیگر هم برای آکوستیک و سیستم های اداری صرف شد.
او افزود: در زمان حضور آقای صالحی امیری توافقی کردیم که کمک شود و من شخصا خواستم این پول از طریق موسسه توسعه هنرهای معاصر به هرجایی که ما قصد تهیه وسیله‌ای داشتیم پرداخت شود.
وی همچنین گفت: سیستم نور سالن‌ نمایش از آخرین سیستم‌های روز دنیاست که شیوه استفاده از آن باید به طور کامل فرا گرفته شود. علاوه براینها تمام سیستم و تجهیزات از جمله صندلی‌های سالن نمایش ضدحریق هستند.

ایرج راد خاطرنشان کرد: سند اینجا به اسم خانه تئاتر است یعنی نه به اسم من است و نه هیچ‌کس دیگر.
او در پایان از شهرداری درخواست کرد که همچنان ساختمان فعلی خانه تئاتر را در اختیار خانه تئاتر بگذارد چون با توجه به تعداد بالای اعضا، ساختمان جدید کفاف نمی‌دهد. دیگر درخواست او خرید زمین مجاور ساختمان خانه تئاتر بود تا یه عنوان موزه استفاده شود.
 در ادامه، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی کوتاه که بیشتر تمجید و تعریف هنر تئاتر بود، بیان کرد: خبر افتتاح ساختمان  خانه تئاتر خبر خوبی است.‌ البته خانه تئاتر قبلا هم صاحب خانه بود ولی از امروز بهتر می‌تواند از اینجا استفاده کند.
او افزود: تئاتر هویت و مدنیت انسانی است و هنری است که گفت و گو با آن آغاز می‌شود.‌ اینکه امروز با تلاشی گسترده چنین فضایی آماده شده مایه خرسندی است و از همه عزیزان سپاسگزاریم.
بخشی از این مراسم که با یک‌ ساعت تاخیر و در ساعت ۱۸:۳۰ آغاز شده بود و دقایقی قبل از ساعت ۲۰ هم به پایان رسید، به اجرای چند قطعه نمایشی اختصاص داشت که یکی از آنها روایتی از شاهنامه بود و دیگری‌ هم با نقشی از  اتللو. نکته قابل توجه درباره این سه قطعه نمایشی برای افتتاح سالن نمایش خانه تئاتر این بود که شاید بهتر بود با توجه به مناسبت عید مبعث و حضور قدیمی‌های تئاتر و هنرمندانی که سن و سالی از آنها گذشته و بیشترشان هم به موقع در محل مراسم حاضر شده بودند، به گونه‌ای انتخاب می‌شد که نه کسالت به بار می‌آورد و نه اندوهبار می‌شد. هر چند اجرای پایانی که‌ سیاه بازی بود با تغییر فضا لبخند را به لب‌های نصیریان، ژاله علو و شمسی فضل الهی آورد.
پیش از شروع این مراسم هم ایرج راد تمام بخش‌های ساختمان را از طبق منفی دو تا پشت بام به خبرنگاران نشان داد و جزئیاتی درباره طراحی، اتاقها و وسایل و تجهیزات به کار رفته ارائه کرد.
به گفته وی سازه این ساختمان طبق نقشه با مرحوم مهندس شاهین فرد بوده و بعد از او طراحی‌ها توسط مهندس بیژن شافعی انجام‌شده که خانه هنرمندان ایران از نمونه کارهای اوست.

ورودی این ساختمان تلاش شده تداعی کننده سالن‌های قدیمی تئاتری باشد و احداث یک‌ رستوران با سازه ای سبک و نیز کافی شاپ در لابی مجموعه از منابع پیش بینی شده احتمالی برای درآمدزایی این ساختمان جدید عنوان شد.
در ساختمان جدید خانه تئاتر که در خیابان سمیه واقع شده، و هنوز سر در آن نصب نشده است، کتابخانه‌ای هم برای نگهداری اسناد و حدود ۱۵ هزار جلد کتاب هم درنظر گرفته شده است.

ژاله علو، علی نصیریان، شمسی فضل الهی،محمودرضا رحیمی، اصغر همت (مدیر عامل خانه تئاتر)، بهزاد فراهانی، اسماعیل خلج، هادی مرزبان، هرمز هدایت، منیژه محامدی، سهراب سلیمی، مجید رجبی معمار(مدیرعامل خانه هنرمندان ایران)٬ حسین پارسایی ، محمد سریر، شهرام کرمی (مدیرکل هنرهای نمایشی)٬ سید مجتبی حسینی (معاون هنری)، سیدعباس صالحی (وزیر فرهنگ ‌و ارشاد اسلامی) و نیز حجت‌الاسلام مازنی (نماینده مجلس شورای اسلامی) از جمله حاضران در این‌ مراسم بودند.
 

انتهای پیام/

منبع:ایسنا

کد خبر: 263