گرجستان کشوری که مبهوتش خواهید شد

شنبه،۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۴

گروه گردشگری- در سال  ۲۰۱۶ طی توافقی بین ایران و گرجستان سفر به این کشور بدون اخذ ویزا میسر شد. اگر هیچ تصویری از گرجستان در ذهن خود ندارید، بهتر است بدانید که گرجستان آمیزه ای از بهترین تجربه های گردشگری را برای شما خلق می کند. در گرجستان با مردم صمیمی و خوش قلب، روستاهای زیبا، جنب و جوش شبانه در تفلیس و سواحل و طبیعی جذاب باتومی روبرو شوید. گرجستان طیف وسیعی از جاذبه و محصولات تفریحی و گردشگری را به شما ارائه می دهد.

ظرف ۵ ماه اول سال ۲۰۱۷ میلادی، بیش از ۱/۸ میلیون گردشگر از سراسر دنیا، گرجستان را برای تفریح انتخاب کرده اند. این در حالی است که شمار گردشگران ایرانی متقاضی سفر به گرجستان، همچنان در حال افزایش است و به نظر می رسد این کشور تاریخی و زیبای قفقاز، که مدتی است با لغو روادید گردشگری، یکی از مقصدهای جذاب سفر ایرانیان در کشورهای اطراف شده است، در سال های آینده بتواند رقیب سر سختی برای سفر و سرمایه گذاری ایرانی ها در دوبی و آنتالیا باشد.

سفر چند صد هزار نفری سالانه ایرانیان به شهرهای جذاب این کشور از جمله تفلیس و باتومی نشان می دهد که این مقصد ارزان گردی، موقعیت های متنوعی از نظر گردشگری ورزشی، گردشگری تاریخی و گردشگری طبیعت در اختیار سلایق گوناگون جهانگردان ایرانی قرار داده و می‌توان از این کشور امن و ارزان، در آینده بیشتر گفت.

شهرهای کوچک و تاریخی، صومعه‌ها و کلیساهای دیدنی، کوه‌های سر به فلک ‌کشیده، غذاهای لذیذ و اهالی مهربان و مهمان‌ نواز از عواملی هستند که دست به دست هم داده‌اند تا گرجستان به مقصدی ایده‌آل برای سفرهای خارجی تبدیل شود.

 طبیعت گرجستان

tbyt_grjstn.jpg

وقتی برای اولین بار در مسیر تفلیس- باتومی کوه های قفقاز را می بینید، مبهوت خواهید شد. شاید باور نکنید، در افق های دور دست، سکوت، خورشید و کوه های زیبا را تجربه خواهید کرد.
یکی از مکان های فراموش نشدنی طبیعت گرجستان پارک ملی توشتی (Tusheti) می باشد. این پارک ملی در دامنه های قفقاز واقع است و شما را یاد طبیعت اسکاتلند می اندازد، و شاید حتی زیباتر و منحصر به فرد تر. باور نمی کنید که چنین مکان جادویی تقریباً بکر و آرام مانده است. بهتر است از زیاد از آن تعریف نکنیم، تا همینطور دست نخورده باقی بماند!
بلند ترین قله اروپا به نام البروس با ارتفاع ۵۶۴۲ در گرجستان قرار دارد. نام این قله با نام قله البرز هم ریشه است و هر دو شکلی از یک واژه ایرانی هستند. لازم به ذکر است که در کوه های قفقاز قله های دیگری نیز وجود دارد که ارتفاع آنها بیش از ۵۰۰۰ متر است. اگر اهل کوه نوردی هستید، به راحتی می توانید از تفلیس با چند ساعت رانندگی به پای این کوه برسید. این تجربه را به هیچ وجه از دست ندهید.

بازارهای محلی سنتی با انواع خوراکی ها، میوه ها و سبزیجات

bzr_snty_grjstn.jpg

بازارهای سنتی را می توانید در همه جای شهر ببینید. سبزیجات و میوه های رنگی، نان و گوشت های متنوع و هر چیزی که هوس آن را بکنید. این بازارها معماری سنتی و بومی دارند و حتی اگر چیزی نمی خواهید بخرید، بازدید از آنها را به شما توصیه می کنیم. هیچیک از کالاها برچسب قیمت ندارند و شما باید با فروشنده چانه بزنید. در بسیاری از مواقع فروشنده ها، خانم های پیر با لباس های سنتی می باشند که حتی یک لغت انگلیسی هم نمی دانند اما آنها با روش های جالبی با شما تعامل برقرار می کنند.

کوچه های باریک تفلیس که باعث می شود پاریس و ونیز را فراموش کنید

khwchh_hy_tflys.jpg

وقتی برای اولین بار در خیابان های تفلیس قدم می زنید، احساس متفاوتی را تجربه می کنید. خیابان های باریک و دنج در سرتاسر شبکه شهری دیده می شوند و هر عابری را شیفته خود می کند، به همین دلیل تفلیس به پاریس اوراسیا معروف است. شاید این موضوع را در هیچ کتاب لانلی پلنتی درباره گرجستان نشنیده باشید، اما کوچه پس کوچه های تفلیس را هرگز از دست ندهید. اگر یک دوربین در دست داشته باشید می توانید، جالب ترین صحنه ها را شکار کنید.

 در هر جایی کلیساهای کوچکی می بینید

khlys_tflys.jpg

شاید در هر دهکده در اروپا حداقل دو کلیسا وجود داشته باشد، احتمالاً از خود می پرسید، این موضوع در گرجستان چه ویژگی منحصر به فردی دارد. شما در عقب افتاده ترین مکان ها که فقط گوسفند و کوه وجود دارد، این کلیساهای کوچک و زیبا را خواهید یافت. یک کلیسای منحصر به فرد به نام گرجتی ترینیتی (Gergeti Trinity Church) در نزدیکی قله کازبکی (۲۱۷۰) قرار دارد که رفتن به آنجا را به شما توصیه می کنم. به نظر من بهترین و دنج ترین کلیسای گرجستان می باشد. اگر اهل کوه نوردی هستید، می توانید پیاده مسیر سه ساعته را به سمت کلیسا طی کنید اما با یک جیپ می توانید در عرض یک ربع به کلیسا برسید.

باتومی و ساحل خیره کننده دریای سیاه

shl_btwmy_grjstn.jpg

باید اعتراف کرد که سواحل زیباتری در سرتاسر دنیا وجود دارد اما باتومی و ساحل دریای سیاه حال و هوای خاصی دارد. فاصله دریا و کوه در این ساحل بسیار کم است. شما می توانید به اسکی بروید و دو ساعت بعد در ساحل استراحت کنید.
اقلیم باتومی جنب حاره می باشد و آب و هوای بسیار خوبی حتی در فصل زمستان دارد. شهر باتومی بناهای تاریخی زیبایی نیز دارد. خانه سفید و فانوس اسکندر از مهترین بناهای تاریخی این شهر می باشد. سواحل باتومی جایگزین مناسبی برای سواحل مدیترانه ای فرانسه می باشند. هتل های لوکس، ساحل زیبا و نورپردازی های خیره کننده در سرتاسر شهر دیده می شود. جوانان برای سرگرمی یا استراحت به تفریحگاه های ساحلی می روند و در برنامه های شبانه شرکت می کنند.

غذاهای گرجستان

تنوع و طعم غذاهای گرجی یکی از شاخصه های  بزرگ برای این کشور  در ناحیه اورآسیا و خاورمیانه است . تغییرات جغرافیایی در مقاطع  مختلف تاریخی و تغییراتی که در این کشور اتفاق افتاده  نه  تنها تاثیری بر شیوه آشپزی گرجی  نداشته بلکه آنرا غنی ترو محبوب تر  کرده است به طوری که  در بیشتر کشورها به خصوص روسیه رستوران‌های  گرجی متعددی وجود دارد .  تنوع غذا های گرجستانی برای هر سلیقه ای پاسخی دارد . می توان  انواع غذاهای گوشتی لذیذ ، خوراک های سبزیجات متنوع به همراه ترشی‌های خوش رنگ و اشتها آور را  درمنوی غذاهای گرجستان مشاهده کرد  و قطعا  تجربه هر کدام خاطرات فراموش نشدنی ایجاد  می کنند . طبخ غذا های لذیذ هنری است که  نسل به نسل بین مردم گرجستان منتقل شده.

خاچاپوری آجارستانی، آجاررولی

khchpwry_gdhy_grjstn.jpg

آجارولی در اصل خمیری به شکل قایق است که در وسط قایق آن یک تخم مرغ  کره قرار می گیرد و معمولا تخم مرغ وسط آن را با خمیرهای نان مخلوط کرده و میل می کنند.

چاناخی

chnkhy_gdhy_grjstn.jpg

این غذا که کمی شبیه چاکاپولی هست با گوشت گوسفند پخته میشود  درچینش این غذا  یک لایه بادمجان و بعد تکه های گوشت گوسفند، با سیر و گوجه و پیازروی هم قرار می‌دهیم.

خارچو

khrchw_gdhy_grjstn.jpg

سوپ گوشت گاو (خارچو) یه غذای سنتی گرجی، که با گردو، برنج و پوره گیلاس و گشنیز خرد شده سرو می‌شود و همچنین می‌توان به جای گوشت گاو از گوشت گوسفند یا مرغ هم استفاده کرد و ادویه سوپ هم بستگی به منطقه ای داره که در اون طبخ میشود.

چاکاپولی

chkhpwly_gdhy_grjstn.jpg

غذای کاچاپولی را با استفاده از گوشت بره و یا گوساله به همراه سس گوجه سبز، پیاز، برگ ترخون، فلفل سبز، سیر و مخلوطی از سبزی های تازه مانند جعفری، نعنا، شوید و گشنیز به همراه نمک و ادویه طبخ می شود.

متسوادی یا شیشلیک

mtswdy_y_shyshlykh_grjstn.jpg

متسوادی یا همان ششلیک از غذاهای پرمصرف و محبوب گرجی هاست .

چاخوخ بیلی

chkhwkh_byly_gdhy_grjstn.jpg

چاخوخبیلی با گوشت مرغ درست می شود.

آجابساندالی

gdhy_grjstn_ajbsndly.jpg

آجابساندالی نوعی غذای سبزیجات است که با استفاده از بادمجان، گوجه فرنگی، فلفل دلمه، سیر، گشنیز و ادویه طبخ می شود. البته برخی ها علاوه بر سبزیجات یاد شده، آجاپصندلی را با استفاده از سیب زمینی و فلفل قرمز می پزند.

خاچاپوری ایمرولی، منطقه ایمرتی

khchpwry_ymrwly_gdhy_grjstn_.jpg

پرطرفدارترین غذا و میان وعده معروف گرجی خاچاپوری که  نماد فرهنگی گرجستان است. موادی لازم برای پختن  خاچاپوری نیاز است : آرد – تخم مرغ – پنیر محلی و روغن

سوغات گرجستان

خنجر گرجی

khnjr_grjy_.jpg

خانجالی نوعی خنجر دو لبه و دست ساز است که می توانید در سفر به گرجستان و در بساط دستفروش های بازار درای بریج در تفلیس ببینید. این خنجرهای دست ساز غلاف هایی زیبا و حکاکی شده دارند که توجه مسافران را به خود جلب می کنند. 

کلاه های پشمی پاپاخی

khlh_hy_pshmy_ppkhy_.jpg

khlh_hy_pshmy_ppkhy_grjstn.jpg

کلاه های پشمی و بزرگ گرجی ها، از دیگر چیزهایی است که می توانید به عنوان سوغاتی رویش حساب کنید! این کلاه های بزرگ که با نام پاپاخی شناخته می شوند، نوعی کلاه مردانه و سنتی محسوب می شوند و در کل منطقه قفقاز مشابهش را خواهید دید.

قاشق های تزئینی از جنس نقره

qshq_nqrh_grjstn.jpg

qshq_nqrh_mhswl_grjstn_0.jpg

پنیر گرجی

pnyr_grjy_.jpg

تاریخچه و سنت درست کردن پنیر در کشور گرجستان به سال ها پیش بر می گردد. می توانید برای خرید پنیر گرجی به سوپرمارکت ها و یا مغازه ها بروید، اما بهترین مکان برای تهیه این پنیرها، مغازه های مخصوص پنیر گرجی است. در این مغازه ها هنر تهیه پنیر گرجی را به چشم خواهید دید و مزه اصیل ان را می توانید بچشید. 
بهترین گزینه در میان پنیرها برای بردن به شهر و دیارتان، انتخاب پنیرهای دودی است. چرا که این پنیرها در راه بیش تر دوام می آورند و سالم می مانند. 

ادویه 

dwyh_.jpg

یکی از مهم ترین سوغاتی های گرجستان که نباید از قلم بیندازید، ادویه های این کشور است. یکی از محبوب ترین و معروف ترین ادویه های خاص گرجستان «خملی سانلی | Hmeli suneli» است. خملی سانلی در واقع نوعی ادویه ترکیبی است که از ادویه ها و گیاهان معطری چون: گشنیز، شوید، ریحان، برگ بو، مرزنجوش، شنبلیله، جعفری، زعفران، فلفل سیاه، کرفس، آویشن، زوفا، نعنا و فلفل قرمز به دست می آید. از این ادویه در تهیه غذاهای گرجی بسیار استفاده می کنند و اگر شما اهل طبخ غذاهای بین المللی هستید، بنابراین خرید خملی سانلی را از دست ندهید. 

مرباهای محلی گرجستان

mrbhy_mhly_grjstn.jpg

در هر شهر و کشوری مرباهای محلی و خاص آن منطقه را خواهید یافت. گرجستان نیز از این قضیه مستثنی نیست و مرباهای گردو، فیجوا، گیلاس سفید و مخروط کاج آن را نباید از دست بدهید. 

انتهای پیام/

کد خبر: 184