پیامدهای مرگبار سیگارهای الکترونیکی

جمعه،۱۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۲:۱۸

جامعه - مطالعات نشان می‌دهد اثرات منفی ناشی از بخار سیگارهای الکترونیکی بر روی زایمان‌ها همانند دود ناشی از سیگارهای مرسوم است.

اگرچه سیگارهای الکترونیکی ذرات ریز خشن، قیر و سایر موارد شیمیایی موجود در سیگارهای تنباکودار مرسوم را به ریه‌ها وارد نمی‌کند، ولی ترکیبات موجود در آب این سیگارها و چگونگی روند گرم شدن و استنشاق آن می‌تواند مضر باشد.

سیگار کشیدن در زنان باردار احتمال ایجاد شکاف لب یا کام در جنین را افزایش داده و برخی تغییرات کوچک ولی موثر را در مغز آن‌ها ایجاد می‌کند. محققان در آزمایشی بر روی موش‌ها تاثیر سیگارهای الکترونیکی را بر جنین‌ها بررسی کرده‌اند.

موش‌هایی که در معرض بخار سیگارهای الکترونیکی قرار گرفتند، در زایمان‌های بعدی خود نسبت به موش‌های عادی فرزندان کمتری به دنیا آوردند. همچنین موش‌های به دنیا آمده نیز نشانه‌های ناهنجاری بسیاری در اطراف دهان و فک و گونه‌هایشان داشتند.

در ماه گذشته نیز یک تحقیق نشان داد سطوح هشدار دهنده‌ای از فلزات سنگین سمی از جمله کادمیوم و سرب در سیگارهای الکترونیکی وجود دارد.

بخار ناشی از این نوع سیگارها مخلوطی از پروپیلن، گلیکول، گلیسیرین گیاهی، طعم‌دهنده و در برخی موارد نیکوتین است و طبق تحقیقات این بخار نیز مانند دود سیگارهای مرسوم، مقادیر زیادی از مواد شیمیایی را به بدن افراد وارد می‌کند.

 استفاده از سیگارهای الکترونیکی معمولا میزان زیادی از ترکیبات اکریلونیتریل را به بدن فرد وارد می‌کند. این ماده سمی باعث ایجاد تاول‌های پوستی، حالت تهوع، سرگیجه و پریشانی و حتی در مقادیر بالا به مرگ منجر می‌شود.

انتهای پیام/

منبع:  دیلی میل

کد خبر: 178